شوراي عالي سينما و پرسش هاي سينماگران
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 20
نویسنده : مولوی
هشتم ديماه وقتي خبرنگار جام‌جم از نام سينماگران حاضر در شوراي عالي سينما پرسيد، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي پاسخ به اين مساله را به زمان ديگري موكول كرد، اما روز بعد اسامي فيلمسازان حاضر در اين نشست در خبرهاي رسمي اعلام شد و اين مساله واكنش‌هايي را از سوي سينماگران به دنبال آورد.

با اين كه بيشتر سينماگران، برگزاري نخستين نشست شوراي عالي سينما درسطحي چنين بالا را اقدامي مثبت و تصميمات گرفته شده را به نفع اين هنر مي‌دانند، اما خواستار حضور فعال‌تر نهادهاي سينمايي در آن هستند.

در همين راستا رئيس هيات‌ مديره خانه ‌سينما در نشست خبري ديروز با بيان اين مطلب كه «برگزاري جلسه شوراي عالي سينما بسيار اتفاق خوب و مباركي است و اين‌كه رئيس‌جمهور به اين امر توجه دارند؛ بسيار عالي است» گفت: «اما به نظر من؛ اين جلسه مي‌توانست بسيار بهتر برگزار شود. اين جلسه مي‌توانست با افراد قوي‌تر و سرمايه‌هاي گرانمايه سينما كه 2 دهه است در سينما فعاليت مي‌كنند؛ برگزار شود و مي‌توانست وزن افراد حاضر سنگين‌تر از اين باشد، اما اميدوارم باتوجه به برگزاري اين جلسه مشكلات كمتر شود و مسائل بهبود يابد.»

بي‌اطلاعي خانه سينما

فرهاد توحيدي كه تا روز چهارشنبه حتي از برگزاري چنين نشستي هم خبر نداشت، درباره حضور نيافتن نماينده‌ خانه ‌سينما در جلسه شوراي عالي سينما گفت: «خانه‌ سينما از برگزاري اين جلسه مطلع نبود و براي همين نماينده‌اي ازآن در اين جلسه شركت نكرده بود. ما معتقديم همه سينما؛ در خانه قرار دارد و اگر به اين سرمايه بي‌توجهي شود، زيانش براي همه اهالي سينماست.»نكته جالب توجه اين‌كه دو فيلمساز برجسته سينماي ايران كه نام آنها در خبر روز پنجشنبه منتشر شد در اين نشست حضور نداشتند. مسعود جعفري جوزاني به دليل حضور در مسافرتي كاري به جلسه نرسيده بود و ابراهيم حاتمي‌كيا نيز طبق گفته وزير ارشاد ترجيح داد تا به جاي حضور در شورا، در كنار آنها باشد.

اعتراض مستندسازان

اعتراض‌ها به تركيب حضور سينماگران فقط محدود به خانه سينما نبود بلكه مركز گسترش سينماي مستند و تجربي نيز ديروز با ارسال ايميلي براي خبرنگاران، اعتراض «محمدرضا اسلاملو» مستندساز را انعكاس داد كه در آن گفته بود: «تشكيل و ايجاد شوراي عالي سينما حركت بسيار پسنديده و مسلما جهش اساسي و بزرگي براي سينماست. به اعتقاد من «شوراي عالي سينما» بايد از اين منظر به سينما نگاه كند كه «سينما» بالاتر و افضل بر سياست، اقتصاد و... است و در واقع به وسيله اين ابزار قدرتمند مي‌توان كارها و اهداف بسياري را به انجام رساند. اين شورا بايد سينما را بالا ببيند و با در نظر داشتن اين مسائل، به كار خود ادامه دهد. از طرفي اثرات برگزاري چنين شورايي بايد سريعا در سينما ديده شود.»

وزير ارشاد پاسخ مي‌دهد

ابهام‌هاي پيش‌آمده درخصوص اعضاي حاضر در اين شورا باعث شده تا امروز يكشنبه وزير ارشاد جلسه‌اي مطبوعاتي تشكيل دهد و در آن ابهام‌هاي موجود را برطرف كند. ظاهرا توضيح‌ وزير ارشاد در برنامه 7 كفايت نكرده است. او در اين برنامه گفته بود: «5 نفر از سينماگران معتبر به انتخاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انتخاب مي‌شوند و ما سعي كرديم افرادي باشند كه كارهاي خوبي انجام داده باشند و بتوانند مشكلات را مطرح و راهكار ارائه دهند كه در اين بخش شهريار بحراني، مسعود ده‌نمكي، داوود ميرباقري، احمد نجفي و محسن علي‌اكبري انتخاب شدند.

همچنين در اين شورا مسعود جعفري‌جوزاني به عنوان نماينده صنوف و جمال شورجه به عنوان نماينده تشكل‌هاي سينمايي شركت مي‌كنند. مجموعا شوراي عالي سينما از 13 نفر تشكيل شده است كه در جلسه اول آقايان ضرغامي و جوزاني حاضر نبودند.»

حالا حسيني قصد دارد تا در اين برنامه خبري، ابهام‌هاي پيش‌روي فعاليت شورا را برطرف كند؛ ابهام‌هايي كه ممكن است به اصل اين هدف و حركت بزرگ لطمه بزند.

 رضا استادي
گروه فرهنگ و هنر



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: